72 straipsnis. Neskelbiamų derybų vykdymas
72 straipsnis. Neskelbiamų derybų vykdymas
- Tarptautinis pirkimas neskelbiamų derybų būdu gali būti pradedamas tik gavus Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimą dėl tokio pirkimo būdo pasirinkimo. Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimas nereikalingas, jeigu perkančioji organizacija numato paskelbti savanoriško ex ante skaidrumo skelbimą ir informaciją apie tai nurodo pirkimo dokumentuose arba jeigu pirkimas atliekamas pagal šio įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 1, 3 punktus ar 4 dalį.
- Perkančioji organizacija neskelbiamas derybas vykdo šiais etapais:
1) pasirinktus tiekėjus raštu kviečia pateikti pasiūlymus;
2)patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų tiekėjų pašalinimo pagrindų, ar tiekėjai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus;
3) šio įstatymo 66 straipsnyje nustatyta tvarka derasi su dalyviais ir prašo jų pateikti galutinius pasiūlymus. Perkančioji organizacija neprivalo prašyti pateikti galutinio pasiūlymo tuo atveju, kai neskelbiamose derybose dalyvauja vienas tiekėjas;
4) įvertina galutinius pasiūlymus ir nustato laimėtoją.
- Supaprastinto pirkimo ir šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų tarptautinio pirkimo atvejais perkančioji organizacija, vykdydama neskelbiamas derybas šio įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose, 3 dalies 2, 3 ir 4 punktuose, 5 ir 6 dalyse nustatytomis sąlygomis, gali pirkimo sutartį sudaryti nesilaikydama šio straipsnio 2 dalyje nurodytiems etapams taikomų ir kitų pirkimo procedūroms bei pirkimo sutarties turiniui nustatytų reikalavimų. Šių reikalavimų perkančioji organizacija taip pat gali nesilaikyti tarptautinio pirkimo atveju, vykdydama neskelbiamas derybas šio įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatytomis sąlygomis.
Komentuojamame VPĮ 72 straipsnyje įtvirtintos neskelbiamų derybų vykdymo procedūrinės taisyklės: pareiga gauti VPT leidimą dėl tarptautinės vertės neskelbiamų derybų vykdymo ir šio pareigos išimtys, neskelbiamų derybų etapai bei etapų laikymosi išimtys.
- VPĮ 72 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta pareiga kreiptis į VPT ir vykdyti tarptautinės vertės neskelbiamas derybas tik gavus jos sutikimą bei tokios pareigos išimtis, kai neskelbiamos derybos vykdomos be VPT sutikimo.
VPT sutikimas vykdyti neskelbiamas derybas taikomas tik kai yra vykdomas tarptautinis viešasis pirkimas. Taigi ši formalioji neskelbiamų derybų vykdymo sąlyga neaktuali supaprastintų pirkimų atvejais[1].
Išimtys, kai perkančiosios organizacijos tarptautinės vertės neskelbiamas derybas vykdo be VPT sutikimo:
- atliekamas tarptautinis viešasis pirkimas neskelbiamų derybų būdu, kai yra bent viena iš šių sąlygų:
- perkančioji organizacija numato paskelbti savanoriško ex ante skaidrumo skelbimą ir informaciją apie tai nurodo pirkimo dokumentuose (detaliau dėl savanoriško ex ante skaidrumo skelbimo žiūrėti VPĮ 32 straipsnio komentarą). Savanoriškas ex ante skaidrumo skelbimas yra priemonė (garantija), padedanti perkančiajai organizacijai užsitikrinti, kad neskelbiamų derybų būdu sudaryta sutartis, paaiškėjus, kad turėjo būti įvykdytos pirkimo procedūros kitu būdu (nebuvo sąlygų taikyti neskelbiamų derybų būdą) – nebus pripažinta negaliojančia[2]. Kitaip tariant, šio instituto esmė yra perkančiosioms organizacijoms apsisaugoti nuo sutarties negaliojimo arba nuginčijimo, jeigu pasirodo, kad yra padarytas viešųjų pirkimų imperatyviųjų teisės normų pažeidimas. Komentuojamo VPĮ straipsnio kontekste šio instituto paskirtis yra sudaryti sąlygas rinkos dalyviams įvertinti neskelbiamų derybų, kaip pirkimo būdo, pasirinkimą ir jį užginčyti, jeigu, tiekėjų vertinimu, toks pasirinkimas yra neteisėtas. Taigi, tais atvejais, kai perkančioji organizacija sudaro galimybes rinkos dalyviams ginčyti perkančiosios organizacijos sprendimą dėl neskelbiamų derybų vykdymo ir laimėtojo nustatymo, VPT sutikimas nėra reikalingas, t. y. pati rinka patikrina neskelbiamų derybų teisėtumą.
- pirkimas atliekamas pagal VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 1, 3 punktus ar 4 dalį (detaliau žiūrėti VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 1, 3 punktų ir 4 dalies komentarą). Išimtis nustatyta dėl kelių savarankiškų (nepriklausomai taikomų) priežasčių:
◦ VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta sąlyga dėl neskelbiamų derybų tik po viešojo pirkimo, apie kurį buvo iš anksto tinkamai paskelbta, nėra keičiamos pradinio pirkimo sąlygos ir pirmajame pirkime galėjo dalyvauti visi suinteresuoti rinkos dalyviai. Į neskelbiamas derybas kviečiami visi paraiškas (pasiūlymus) pateikę kandidatai (dalyviai), kurie buvo atmesti pirmajame pirkime arba pirmojo pirkimo metu nebuvo pateiktos nei vienos paraiškos (pasiūlymo), t. y. ir anksčiau nebuvo suinteresuotų rinkos dalyvių. Taigi, VPT sutikimas vykdyti neskelbiamas derybas pagal tapačias sąlygas nereikalingas, kadangi rinkos dalyviams jau buvo suteikta galimybė dalyvauti pirkime
◦ VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatyta sąlyga dėl ypatingos skubos aplinkybių, kurios nepriklauso nuo perkančiosios organizacijos (detaliau dėl ypatingos skubos aplinkybių žiūrėti VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto komentarą). Prioritetas šiuo atveju teikiamas pirkimo objekto įsigijimui, o ne formaliai procedūrai gauti VPT sutikimą;
◦ VPĮ 71 straipsnio 4 dalyje nustatyta sąlyga dėl neskelbiamų derybų vykdymo po projekto konkurso, kai tokia galimybė buvo įtvirtinta projekto konkurso sąlygose. Projekto konkursas yra viešai skelbiamas pirkimas, kuriame gali dalyvauti visi suinteresuoti tiekėjai, o neskelbiamos derybos tokiu atveju vykdomos tik iš atrinktų dalyvių. Taigi, VPT sutikimas vykdyti neskelbiamas derybas pagal iš anksto atskleistas sąlygas neteikiamas.
VPT sutikimų dėl neskelbiamų derybų vykdymo tvarką nustato Perkančiųjų organizacijų prašymų dėl Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimų pateikimo ir nagrinėjimo taisyklės, patvirtintos VPT direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-99. Prašymas dėl sutikimo pradėti pirkimą neskelbiamų derybų būdu gavimo išnagrinėjamas per 10 darbo dienų nuo motyvuoto perkančiosios organizacijos kreipimosi arba nuo papildomų dokumentų gavimo ir jų užregistravimo VPT dienos[3]. Sprendimą dėl sutikimo atlikti pirkimą neskelbiamų derybų būdu Tarnyba paskelbia CVP IS sprendimo priėmimo dieną[4].
- VPĮ 72 straipsnio 2 dalyje įtvirtinti neskelbiamų derybų vykdymo etapai:
2.1. kaip nurodyta VPĮ 71 straipsnyje, neskelbiamų derybų būdo ypatumas yra tas, kad perkančioji organizacija gali neskelbti viešai apie pirkimo pradžią ir pasirinkti konkrečius tiekėjus, kurie toliau dalyvaus pirkimo procedūrose. Dėl šios priežasties, vykdant pirkimą neskelbiamų derybų būdu, nėra teikiami skelbimai CVP IS (išskyrus savanoriško ex ante skaidrumo skelbimą (detaliau dėl savanoriško ex ante skaidrumo skelbimo žiūrėti VPĮ 32 straipsnio komentarą), o tik tiesiogiai kviečiami atitinkami (pasirinkti perkančiosios organizacijos valia ar nustatyti teisės normose, pavyzdžiui, anksčiau dalyvavę atvirame konkurse) tiekėjai pateikti pasiūlymus. Kvietimui nėra nurodyti konkretūs reikalavimai, išskyrus tai, kad jis turi būti pateiktas raštu (detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 29 dalies komentarą). Kartu su kvietimu perkančioji organizacija pasirinktiems tiekėjams turi pateikti ir pirkimo dokumentus (detaliau dėl pirkimo dokumentų turinio žiūrėti VPĮ 35 straipsnio komentarą);
2.2. tiekėjams pateikus pasiūlymus neskelbiamose derybose, perkančioji organizacija pirmiausiai patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų tiekėjų pašalinimo pagrindų, ar tiekėjai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus, įskaitant kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus (detaliau žiūrėti VPĮ 45–48 straipsnio komentarą).
2.3. nors tai nėra tiesiogiai įtvirtinta VPĮ 72 straipsnio 2 dalyje, tačiau perkančioji organizacija, prieš vykdydama derybas, turi patikrinti, ar tiekėjų pateikti pirminiai pasiūlymai atitinka viešojo pirkimo, vykdomo neskelbiamų derybų būdu, sąlygas (detaliau žiūrėti VPĮ 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto komentarą). Tiekėjai, kurių pasiūlymai nėra atmesti, yra kviečiami į derybas. Derybos vykdomos VPĮ 66 straipsnyje nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti VPĮ 66 straipsnio komentarą).
Perkančioji organizacija po derybų etapo turi pateikti tiekėjams kvietimus pateikti galutinius pasiūlymus (detaliau dėl galutinių pasiūlymų pateikimo žiūrėti VPĮ 64 straipsnio 3 dalies 5 punkto komentarą).
Taisyklės, kad turi būti teikiami galutiniai pasiūlymai po derybų, išimtis taikoma tuo atveju, kai neskelbiamose derybose dalyvauja vienas tiekėjas. Tokiu atveju perkančioji organizacija turi teisę, bet ne pareigą, nevykdyti formalių derybų, o iš karto kreiptis dėl pasiūlymo pateikimo, t. y. etapai neskirstomi į pirminio ir galutinio pasiūlymo pateikimą. Taip pat galimas procedūrų vykdymas, kai perkančioji organizacija nesikreipia dėl galutinio pasiūlymo pateikimo, o derybų protokole užfiksuoti pasiūlymo duomenys laikomi galutiniais ir jais vadovaujantis turi būti įvertinamas pasiūlymas ir sudaroma viešojo pirkimo sutartis.
2.4. po derybų etapo perkančioji organizacija įvertina galutinius pasiūlymus ir nustato laimėtoją. Pasiūlymai turi būti vertinami ir laimėtojas nustatomas, vadovaujantis pasiūlymų vertinimo kriterijais, t. y. ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas atrenkamas pagal kainą (sąnaudas) ar kainos (sąnaudų) ir kokybės santykį (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio komentarą).
Nustačius laimėtoją, taikomas viešojo pirkimo sutarties atidėjimo terminas (išskyrus, kai kviečiamas tik vienas tiekėjas) (detaliau žiūrėti VPĮ 86 straipsnio 8 dalies komentarą).
- VPĮ 72 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis, kai neprivaloma laikytis VPĮ 72 straipsnio 2 dalyje įtvirtintų etapų ir kitų pirkimo procedūroms bei sutarties turiniui nustatytų reikalavimų.
Išimtis taikoma, kai:
- yra šios dvi sąlygos kartu:
◦ vykdomas supaprastintas pirkimas ar tarptautinis VPĮ 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimas;
◦ neskelbiamos derybos vykdomos esant VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose, 3 dalies 2, 3 ir 4 punktuose, 5 ir 6 dalyse nustatytoms sąlygoms (detaliau žiūrėti VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų, 3 dalies 2, 3 ir 4 punktų, 5 ir 6 dalių komentarą), t. y. kai neskelbiamos derybos vykdomos iš vieno konkretaus tiekėjo, dėl ypatingos skubos aplinkybių, nepriklausančių nuo perkančiosios organizacijos.
- vykdomas tarptautinis pirkimas VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatytomis sąlygomis (detaliau žiūrėti VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 3 punkto komentarą).
Ši išimtis reiškia, kad perkančioji organizacija gali[5] pirkimo sutartį sudaryti nesilaikydama VPĮ 72 straipsnio 2 dalyje nurodytiems etapams, procedūroms taikomų bei pirkimo sutarties turiniui nustatytų reikalavimų: neprivalo pirkimo dokumentuose įtvirtinti visų reikalavimų, juose privalo būti tik tokie reikalavimai, kuriais identifikuojamas pirkimo objektas (VPĮ 35 straipsnio 2 dalies 8 punktas; 10 punktas), apibrėžiamos pagrindinės sutarties sąlygos, pavyzdžiui, sutarties įvykdymo terminas (VPĮ 35 straipsnio 2 dalies 13 punktas), pasiūlymų rengimo reikalavimai ir pateikimo terminai (VPĮ 35 straipsnio 2 dalies 1 punktas, 17 punktas, 19 punktas), pasiūlymų vertinimas (VPĮ 35 straipsnio 2 dalies 23-24 punktas) (detaliau dėl pirkimo dokumentų turinio žiūrėti VPĮ 35 straipsnio komentarą), tikrinti tiekėjų kvalifikacijos, tiekėjo pašalinimo pagrindų, kokybės vadybos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartų (detaliau žiūrėti VPĮ 45–48 straipsnio komentarą), derėtis su tiekėju (detaliau žiūrėti VPĮ 66 straipsnio komentarą), kviesti pateikti galutinius pasiūlymus (detaliau dėl galutinių pasiūlymų pateikimo žiūrėti VPĮ 64 straipsnio 3 dalies 5 punkto komentarą), taikyti atidėjimo terminą (detaliau žiūrėti VPĮ 86 straipsnio 8 dalies komentarą), viešojo pirkimo sutartyje įtvirtinti visas privalomas sąlygas (detaliau žiūrėti VPĮ 87 straipsnio komentarą). VPĮ 72 straipsnio 3 dalies norma turi būti aiškinama taip, kad perkančioji organizacija gali nesilaikyti ne tik VPĮ reikalavimų, bet perkančiosios organizacijos vidaus tvarkos nuostatų, pavyzdžiui, Alytaus gaisro atveju dėl itin didelės skubos, ypatingų aplinkybių, vidaus tvarkos taikymas, įskaitant atsakingų asmenų patvirtinimus (parašus), būtų pernelyg suvaržantis ir toks viešasis pirkimas neužtikrintų visuomenės poreikių.
Atlikus tarptautinės vertės pirkimą neskelbiamų derybų būdu pagal VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 3 punktą, turi būti teikiami šie duomenys:
- skelbimas apie sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymą (detaliau žiūrėti VPĮ 33 straipsnio komentarą),
- viešojo pirkimo ataskaita (detaliau žiūrėti VPĮ 96 straipsnio komentarą) ir
- skelbiamas laimėjusio dalyvio pasiūlymas bei sudaryta sutartis ar preliminarioji sutartis (detaliau žiūrėti VPĮ 86 straipsnio 9 dalies komentarą).
Pavyzdys
Perkančioji organizacija dėl ypatingos skubos aplinkybių (reikia likviduoti avarijos padarinius), kreipėsi į vieną tiekėją dėl paslaugų suteikimo. Kvietimas buvo išsiųstas tiekėjo direktoriui bendruoju elektroniniu paštu. Kvietime nebuvo keliami jokie kvalifikacijos reikalavimai, išskyrus reikalavimą, kad tiekėjas verstųsi veikla, būtina likviduoti avarijos padarinius, nekeliami pašalinimo pagrindų nebuvimo reikalavimai. Kvietime tik buvo nurodyti avarijos padariniai, kuriuos turės tiekėjas likviduoti ir pasiūlymo forma bei terminas, iki kurio tiekėjas turi atsiųsti pasiūlymą.. Tiekėjas pateikė perkančiajai organizacijai pasiūlymą. Perkančioji organizacija iš karto išsiuntė tiekėjui pranešimą apie sutarties sudarymą ir sutarties projekto suderinimą (kitaip sakant, perkančioji organizacija nevykdė derybų ir nereikėjo teikti galutinių pasiūlymų). Sutartis buvo sudaryta tą pačią dieną, kai tiekėjas pateikė pasiūlymą (kitaip sakant, nebuvo taikomas atidėjimo terminas).
Taigi, perkančioji organizacija, esant poreikiui, turi teisę itin sutrumpinti procedūras, netaikyti daugumos etapų ir institutų. Tačiau taip pat perkančioji organizacija ir šiuo atveju turėjo teisę, pavyzdžiui, tikrinti pašalinimo pagrindų nebuvimą, tai įtvirtindama kvietime.
[1] Pagal analogiją LAT 2011 m. lapkričio 11 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-433/2011.
[2] Sakalauskaitė Eglė. Neskelbiamų derybų, kaip išimtinio pirkimo būdo, pasirinkimo ir vykdymo ypatumai Viešųjų pirkimų įstatymo 56 straipsnio 1 dalies 2 ir 4 punkto pagrindu. SOCIALINIŲ MOKSLŲ STUDIJOS. ISNN 2029-2244. 2014 6(3), p. 698.
[3] Perkančiųjų organizacijų prašymų dėl Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimų pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 10 punktas.
[4] Perkančiųjų organizacijų prašymų dėl Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimų pateikimo ir nagrinėjimo taisyklių 16 punktas.
[5] Įtvirtinta perkančiųjų organizacijų diskrecija netaikyti konkrečių VPĮ nuostatų reiškia, kad perkančioji organizacija turi teisę pasirinkti taikyti ar netaikyti kiekvieną atskirą reikalavimą. Kitaip sakant, perkančioji organizacija gali priimti sprendimą tiek taikyti dalį, tiek visas VPĮ normas.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite