8 straipsnis. Vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų organizacijų pirkimai
8 straipsnis. Vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų organizacijų pirkimai
- Šio įstatymo reikalavimai netaikomi vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų organizacijų pirkimams ir projekto konkursams:
1) kurie reikalingi Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 5–11 straipsniuose nurodytai veiklai ar kelioms veikloms vykdyti;
2) kuriems Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymas netaikomas vadovaujantis jo 14, 18 ir 27 straipsnių nuostatomis.
2. Šio įstatymo reikalavimai taip pat netaikomi perkančiosios organizacijos, teikiančios Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytas pašto paslaugas, pirkimams ir projekto konkursams, reikalingiems šiai veiklai vykdyti:
1) pridėtinės vertės paslaugoms, susijusioms su elektroninėmis priemonėmis ir teikiamoms tik elektroninėmis priemonėmis, įskaitant saugų koduotų dokumentų perdavimą elektroninėmis priemonėmis, adresų valdymo paslaugas ir registruoto elektroninio pašto perdavimą, teikti;
2) finansinėms paslaugoms, kurių BVPŽ kodai yra nuo 66100000-1 iki 66720000-3 ir kurios nurodytos Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 16 straipsnio 5 punkte, įskaitant pinigų siuntimą pašto pinigų persiuntimo sistemomis, teikti;
3) pašto mokos ženklų ir filatelinių gaminių leidybos paslaugoms teikti; filatelijos paslaugoms teikti;
4) logistikos paslaugoms (paslaugoms, derinančioms fizinį pristatymą ir (arba) sandėliavimą su kitomis ne pašto funkcijomis) teikti.
Vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų organizacijų pirkimų teisiniai santykiai reguliuojami atskirame įstatyme (PĮ), todėl VPĮ šiems santykiams taikomas tik subsidiariai (papildomai), pavyzdžiui, nustatant pašalinimo pagrindus ar kvalifikacijos reikalavimus. VPĮ 8 straipsnyje įtvirtintų išimčių tikslas yra nustatyti atvejus, kuriems taikomas lankstesnis PĮ įtvirtintas reguliavimas ir nurodytos perkančiosios organizacijos neprivalo vadovautis VPĮ.
Kita vertus, VPĮ 8 straipsnyje taip pat nustatomos taisyklės, kada perkančioji organizacija, veikianti bet kurioje iš PĮ 5-11 straipsniuose reglamentuojamų sričių, turi vykdyti viešuosius pirkimus, vadovaudamasi VPĮ.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad VPĮ 8 straipsnyje įtvirtintos išimtys netaikomos, kai viešo pirkimo sutartys, sudaromos perkančiųjų organizacijų, vykdančių veiklą jūrų, pakrančių ar upių transporto paslaugų srityse, kadangi šie pirkimai patenka į VPĮ taikymo sritį[1].
1.1 VPĮ 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte įtvirtinta išimtis veiklai, nurodytai PĮ 5–11 straipsniuose.
VPĮ 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte įtvirtinta išimtis taikoma, kai yra šios sąlygos kartu:
- viešąjį pirkimą vykdo perkančioji organizacija, veikianti bet kurioje iš PĮ 5-11 straipsnių reglamentuojamų sričių.
Vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų organizacijų samprata yra apibrėžta PĮ 4 straipsnio 1 dalyje. Vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiosiomis organizacijomis laikomos tos organizacijos, kurios atitinka VPĮ 2 straipsnio 25 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 25 dalies komentarą) nustatytus požymius bei veikia vienoje ar keliose iš PĮ 5-11 straipsniuose nurodytų sričių.
- viešasis pirkimas (projekto konkursas) yra vykdomas dėl specifinių prekių, paslaugų ar darbų, skirtų veiklai, reguliuojamai PĮ 5-11 straipsniuose (detaliau žiūrėti atitinkamai PĮ 5-11 straipsnių komentarą).
Kitaip sakant, vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančioji organizacija vykdo dviejų rūšių pirkimus:
1) skirtus komunalinio sektoriaus veiklai vykdyti, kaip tai nurodyta PĮ 5-11 straipsniuose (detaliau žiūrėti atitinkamai PĮ 5-11 straipsnių komentarą);
2) neskirtus komunalinio sektoriaus veiklai vykdyti. Pavyzdžiui, išimtys nurodytos PĮ 5 straipsnio 2 dalyje, 6 straipsnio 2 dalyje, 7 straipsnio 3 dalyje (detaliau žiūrėti atitinkamai PĮ 5 straipsnio 2 dalies, 6 straipsnio 2 dalies, 7 straipsnio 3 dalies komentarą). Taigi, viešiesiems pirkimams, neskirtiems komunalinio sektoriaus veiklai vykdyti, nėra taikoma išimtis.
Pavyzdys
Vandentvarkos srityje veikianti perkančioji organizacija siekia įsigyti vandens tiekimui reikalingas medžiagas, kurios bus naudojamos rekonstruojant vandentvarkos įmonės pastatą, kuriame dirba tik vandentvarkos įmonės administracija. Dėl nurodytų medžiagų vandentvarkos įmonė medžiagų pirkimą turi vykdyti, vadovaujantis VPĮ.
Pavyzdys
Jūrų uosto direkcija paskelbė konkursą dėl krantinių rekonstravimo. LAT[3], sprendžiant dėl veiklos priskirtinumo prie komunalinio sektoriaus veiklos, vertino BVPŽ kodą - 45241100 (Krantinių statybos darbai). Dėl pirkimo objekto ir pačios perkančiosios organizacijos veiklos pobūdžio LAT nurodė, kad krantinių rekonstravimo darbai laikytini įeinančiais į komunalinio sektoriaus viešųjų pirkimų teisinį reguliavimą.
1.2 VPĮ 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte įtvirtinta išimtis, kai netaikomas nei VPĮ, nei PĮ.
VPĮ 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte įtvirtinta išimtis taikoma, kai yra šios sąlygos kartu:
- viešąjį pirkimą vykdo perkančioji organizacija, veikianti bet kurioje iš PĮ 5-11 straipsnių reglamentuojamų sričių.
- viešajam pirkimui PĮ netaikomas, vadovaujantis PĮ 14, 18 ir 27 straipsnių nuostatomis (detaliau žiūrėti PĮ 14, 18 ir 27 straipsnių komentarus).
- VPĮ 8 straipsnio 2 dalyje yra įtvirtinta papildoma išimtis pašto paslaugas teikiančioms perkančiosioms organizacijoms dėl jų teikiamų specifinių paslaugų bei joms teikti reikalingų prekių, paslaugų ar darbų išimtinumo, kiek tai susiję su autorių teisėmis, o taip pat su tuo, jog paslaugos yra komercinio pobūdžio, teikiamos konkurencinėje rinkoje, todėl perkančiosios organizacijos veiklos ribojimas viešųjų pirkimų procedūromis neužtikrintų vienodų sąlygų su kitais rinkos dalyviais.
VPĮ 8 straipsnio 2 dalies išimtis taikoma, esant abiem sąlygoms:
- viešuosius pirkimus vykdo perkančioji organizacija, teikianti PĮ 10 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytas pašto paslaugas (detaliau žiūrėti PĮ 10 straipsnio 2 dalies 1 punkto komentarą);
- pirkimai turi būti bent vienai iš šių veiklų:
- pridėtinės vertės paslaugos, susijusios su elektroninėmis priemonėmis ir teikiamos tik elektroninėmis priemonėmis, įskaitant saugų koduotų dokumentų perdavimą elektroninėmis priemonėmis, adresų valdymo paslaugas ir registruoto elektroninio pašto perdavimą, teikti.
Lietuvos paštas teikia šias elektronines paslaugas:
- e. pristatymas[4] – elektroninių pranešimų ir dokumentų pristatymo fiziniams ir juridiniams asmenims informacinė sistema;
- e. mokėjimai[5] – galimybė vykdyti visus mokėjimus elektroniniu būdu, turint sąskaitą Lietuvos pašte. Alternatyva elektroninei bankininkystei.
- e. savitarna[6] – tai paprasta, verslui pritaikyta elektroninė Lietuvos pašto sistema, skirta siunčiamų siuntų užsakymams formuoti, redaguoti ir pateikti;
- e. sąskaita[7] – galimybė prekių, paslaugų, darbų tiekėjams, vykdantiems viešųjų pirkimų sutartis, teikti ir gauti elektronines PVM sąskaitas faktūras, sąskaitas faktūras, kreditinius ir debetinius dokumentus bei avansines sąskaitas internetu.
- finansinės paslaugos, kurių BVPŽ kodai yra nuo 66100000-1 iki 66720000-3 ir kurios nurodytos PĮ 16 straipsnio 5 punkte, įskaitant pinigų siuntimą pašto pinigų persiuntimo sistemomis, teikti.
Finansinių paslaugų, kurioms netaikomas VPĮ, BVPŽ kodai:
- 66100000-1 – bankų ir investavimo paslaugos;
- 66500000-5 – draudimo ir pensijų paslaugos[8];
- 66600000-6 – iždo paslaugos;
- 66700000-7 – perdraudimo paslaugos;
- 66710000-0 – gyvybės perdraudimo paslaugos;
- 66720000-3 – perdraudimo nuo nelaimingų atsitikimų ir sveikatos perdraudimo paslaugos.
Finansinės paslaugos, nurodytos PĮ 16 straipsnio 5 punkte (detaliau žiūrėti PĮ 16 straipsnio 5 punkto komentarą), – susijusios su vertybinių popierių arba kitų finansinių priemonių emisija, pardavimu, pirkimu ar perleidimu, pirkimams.
Pinigų siuntimas pašto pinigų persiuntimo sistemomis – Lietuvos pašto ir kitų institucijų (pavyzdžiui, Western Union) teikiama paslauga, kai asmenys siunčia pinigus kitam asmeniui nenaudojant sąskaitų institucijose[9].
pašto mokos ženklų ir filatelinių gaminių leidybos paslaugoms teikti;filatelijos paslaugoms teikti;
Filateliniai gaminiai[10] – pašto ženklai, suvenyriniai lapai, teminiai pašto ženklų rinkiniai, knygos ir pan.
Pagal Lietuvos Respublikos pašto įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 5 punktą universalios pašto paslaugų teikėjas privalo išleisti ir išimti iš apyvartos pašto mokos ženklus.
Remiantis Europos Komisijos praktika filatelijos paslaugos yra apibrėžiamos kaip prekyba pašto ženklais ir su pašto ženklais susijusiais produktais, daugiausia skirtais pašto ženklų kolekcionieriams ir – tam tikra apimtimi –dovanų ir suvenyrų pirkėjams.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2014:101:FULL
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009D0046
- logistikos paslaugoms (paslaugoms, derinančioms fizinį pristatymą ir (arba) sandėliavimą su kitomis ne pašto funkcijomis) teikti.
Lietuvos pašto logistika apima visus procesus nuo pašto siuntų išsiuntimo iki paskirties taško: pašto siuntų vežimas oro transportu ir automobiliais, pėsčiomis. Lietuvos paštas bendradarbiauja su logistikos įmonėmis siekdamas, kad pašto siuntos pasiektų skirtingas valstybes[11].
[1] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 21-oji konstatuojamoji dalis.
[2]Komentuojamos VPĮ 8 straipsnio normos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 7 straipsnio normas.
[3] LAT 2017 m. birželio 22 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-279-690/2017
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite