Ar atliekant pirkimus pagal Viešųjų pirkimų įstatymą pasiūlymų vertinimo metu galima keisti pirkimui skirtą lėšų sumą?
Klausimas:
Ar atliekant pirkimus pagal Viešųjų pirkimų įstatymą pasiūlymų vertinimo metu galima keisti pirkimui skirtą lėšų sumą?
Atsakymas:
(1 atvejis)** Pirkimui skirtų lėšų suma, jeigu ji yra nurodyta pirkimo dokumentuose, negali būti keičiama.
(2 atvejis)** Pirkimui skirtų lėšų suma, nustatyta ir užfiksuota perkančiosios organizacijos rengiamuose dokumentuose prieš pradedant pirkimo procedūras, gali būti keičiama, kai ji nėra nurodyta pirkimo dokumentuose, perkančiajai organizacijai ekonomiškai naudingiausiame pasiūlyme nurodyta kaina yra priimtina ir perkančioji organizacija gali pagrįsti šios kainos priimtinumą ir suderinamumą su racionalaus lėšų naudojimo principu (Viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 5 punktas).
Vis gi, atsižvelgiant į minėto straipsnio formuluotę, pažymėtina, kad pirkimui skirtų lėšų didinimas turėtų būti suprantamas ir taikomas ne kaip bendra taisyklė, o veikiau kaip išimtis (taikoma tik išimtiniais atvejais). Bet kuriuo atveju ši įstatymo nuostata nepaneigia perkančiųjų organizacijų pareigos atsakingai ruoštis numatomiems vykdyti pirkimams bei tinkamai juos planuoti.
Be to, Tarnybos nuomone, pirkimui skirtų lėšų sumos didinimas nėra galimas jeigu padidinus sumą paaiškėtų, jog turėjo būti vykdoma ne neskelbiama apklausa, o skelbiama apklausa, taip pat jeigu vietoje mažos vertės pirkimo turėjo būti vykdomas supaprastintas (ne mažos vertės pirkimas) ar vietoje supaprastinto (ne mažos vertės pirkimo) turėjo būti vykdomas tarptautinės vertės pirkimas.
Tokiame rašytiniame pagrindime turėtų būti nurodytos aplinkybės, pagrindžiančios kainų priimtinumą (pavyzdžiui, rinkos kainos pirkimo metu padidėjo, infliacijos įtaka kainai, pasikeitę mokesčiai ir pan., tačiau perkančioji organizacija vis tiek gali skirti reikiamą lėšų sumą pirkimo objektui įsigyti ir dėl nedidelio skirtumo tarp suplanuotos sumos bei gauto pasiūlymo nėra tikslingas tolesnis (naujų) procedūrų vykdymas skelbiamų derybų (be skelbimo) būdu pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 63 straipsnio 1 dalies 2 punktą). Šį pagrindimą turi patvirtinti įstaigos vadovas ir buhalteris.
Pažymėtina, kad pagrindimas negali būti formalus - neužtenka atkartoti įstatymo nuostatos ar šio DUK teksto, nepateikiant jokių išsamesnių argumentų, skaičiavimų ir pan.
* Šis atsakymas teikiamas nuo 2019-06-11 įsigaliojus Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimams; Iki šios datos galiojusioje ankstesnėje įstatymo redakcijoje nebuvo numatyta galimybės keisti pirkimui skirtų lėšų sumos.
Pažymėtina, jog iki šio pakeitimo įsigaliojimo pradėtos pirkimų procedūros tęsiamos pagal tuo metu (pirkimo pradžios metu) galiojusias Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas, t. y. jeigu pirkimas paskelbtas iki 2019-06-11, tuomet lėšų didinimas nėra galimas.
** (1 atvejis) ir (2 atvejis) yra skirtingi atvejai, todėl kad (2 atveju) pirkimui skirta lėšų suma yra užfiksuota tik vidiniuose dokumentuose (paraiška, protokolas, tarnybinis pranešimas ir pan.), bet neišviešinta tiekėjams pirkimo dokumentuose (sąlygose, techninėje specifikacijoje, pasiūlymo formoje, kituose sąlygų prieduose, pirkimo skelbime ir pan.)
Atsižvelgiant į tai, kad galimybė didinti pirkimui skirtą lėšų sumą nėra numatyta ES direktyvose (2014/24/ES ir 2014/25/ES), vykdant tarptautinės vertės pirkimus nerekomenduojama didinti pirkimui skirtos lėšų sumos.
Atnaujinta: 2023 m. gruodžio 7 d.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite