Ketiname įsigyti knygų ir leidinių spausdinimo paslaugas, kurių teikimo metu sukuriamas rezultatas – knygos ir kiti leidiniai. Ar tokiam pirkimo objektui privaloma nustatyti minimalius aplinkosauginius kriterijus, taikomus popieriui ir jo gaminiams?
Klausimas: Ketiname įsigyti knygų ir leidinių spausdinimo paslaugas, kurių teikimo metu sukuriamas rezultatas – knygos ar kiti leidiniai. Ar tokiam pirkimo objektui privaloma nustatyti minimalius aplinkosauginius kriterijus, taikomus popieriui ir jo gaminiams? Atkreiptinas dėmesys, kad 100 proc. perdirbto kokybiško, knygos viršeliui tinkamo kartono ar puskartonio pirkimo vykdytojo turimomis žiniomis tiesiog nėra (gaminant viršelį naudojamas specialus viršelinis tekstūrinis popierius, kurio 100 proc. perdirbtų lygiaverčių analogų nėra). Taip pat nėra ir perdirbto laminato, kuris būtinas knygų viršelių apdailai ir tvirtumui suteikti. Todėl taikant reikalavimą naudoti tik 100 proc. perdirbtą popierių, apskritai būtų neįmanoma atspausdinti knygų viršelių.
Taip pat naudojant 100 proc. perdirbtą popierių nebus galimybės atspausdinti kokybiškų iliustracijų, nuotraukų. Kai kurioms nuotraukoms, pvz. medicininėms, reikalingas tikslumas, ryškumas, tikslios spalvos. Nekreidinis, 100 proc. perdirbtas popierius tam netiks, kadangi jį naudojant dažo įsigėrimas yra didesnis ir jo spauda nebus tokios pačios kokybės, kaip naudojant kreiduotą popierių.
Kai kurioms knygoms dėl jų specifikos ar meninių sprendimų reikalingas baltas popierius, o 100 proc. perdirbtas, nors ir turi „baltą“ variantą, jo baltumas nėra pakankamas.
Atsakymas: Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 „Dėl Aplinkos apsaugos kriterijų taikymo, vykdant žaliuosius pirkimus, tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtinto Aplinkos apsaugos kriterijų taikymo, vykdant žaliuosius pirkimus, tvarkos aprašo (toliau – Tvarkos aprašas) 4 punkte nurodyta, kad pirkimas laikomas žaliuoju, kai rengiant technines specifikacijas, nustatant tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus ar kvalifikacinės atrankos kriterijus, pasiūlymų vertinimo kriterijus, pirkimo sutarties vykdymo sąlygas ir (ar) kitus reikalavimus tiekėjams, perkama prekė, paslauga arba darbas (toliau – produktas) tenkina bent vieną iš Tvarkos apraše nurodytų papunkčių (4.1, 4.2, 4.3, 4.4), juose nurodytais atvejais ir sąlygomis.
Klausime nurodytos knygų ir leidinių spausdinimo paslaugos nepatenka į Produktų, kurių viešiesiems pirkimams ir pirkimams taikytini minimalūs aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašą (toliau - Produktų sąrašas) ir joms nėra patvirtinti minimalūs aplinkos apsaugos kriterijai (Tvarkos aprašo 4.1. p.). Perkant prekes ar paslaugas, kurių nėra Produktų sąraše ir kurioms nėra patvirtinti minimalūs aplinkos apsaugos kriterijai, pirkimo vykdytojas, atsižvelgdamas į pirkimo objektą ir organizacijos poreikį, aplinkosauginius reikalavimus gali nustatyti vadovaudamasis Tvarkos aprašo 4.2. arba 4.3., arba 4.4. papunkčiais:
- nustatyti I tipo ekologinio ženklo reikalavimus pagal standartą LST EN ISO 14024 (Tvarkos aprašo 4.2. p.), tokiu atveju pirkimo vykdytojas turėtų atlikti rinkos tyrimą ar rinkos konsultaciją ir įsitikinti ar norimos įsigyti prekės/paslaugos gali atitikti I-ojo tipo ekologinio ženklinimo reikalavimus, ar yra tokių prekių/paslaugų pasiūla rinkoje. Plačiau apie tai Informaciniame pranešime "Ką reikia žinoti apie I tipo ekologinius ženklus";
- prašyti, kad tiekėjas perkamoms paslaugoms taikytų aplinkos apsaugos vadybos sistemos (toliau – AVS) reikalavimus (Tvarkos aprašo 4.3. p.). Atkreiptinas dėmesys, kad vykdant žaliąjį pirkimą vadovaujantis Tvarkos aprašo 4.3. p. galima nustatyti reikalavimą, jog tiekėjas turi taikyti AVS reikalavimus pagal ISO 14001, EMAS arba lygiavertį standartą pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 48 str., tačiau tam tikrais atvejais toks reikalavimas gali būti neproporcingas pirkimo tikslui, riboti konkurenciją ir turėtų būti nustatomas tik tuomet, kai atsižvelgiant į pirkimo objektą, vykdant sutartį gali būti daroma didelė neigiama įtaka aplinkai ir jei aplinkosauginių tikslų neįmanoma pasiekti taikant mažiau ribojančias priemones. Daugiau apie AVS galite rasite Viešųjų pirkimų tarnybos parengtame pranešime „Aplinkos apsaugos vadybos sistemos“.
- pirkimo vykdytojas konkrečius aplinkosauginius reikalavimus gali nustatyti vadovaudamasis Tvarkos aprašo 4.4 papunkčiu, kuris sako, kad „pirkdamas produktą pirkimo vykdytojas savarankiškai nustato aplinkos apsaugos kriterijus, kurie yra susiję su pirkimo objektu, taikydamas bent vieną iš numatytų aplinkosauginių principų viename, keliuose ar visuose produkto gyvavimo ciklo etapuose“.
Nustatant žaliuosius reikalavimus rekomenduotina peržvelgti visą pirkimo procesą, atliktų rinkos tyrimų ir (ar) rinkos konsultacijų rezultatus ir nuspręsti, kokie aplinkosauginiai reikalavimai gali būti keliami. Pavyzdžiui, galėtumėte aplinkosauginius kriterijus nustatyti vadovaujantis Tvarkos aprašo 4.4.4.3 p., nustatant reikalavimą dėl knygų ir leidinių pristatymo netaršiomis ar mažiau taršiomis transporto priemonėmis, taip pat, jei tiekiamos knygos turi būti supakuotos, tuomet galėtumėte svarstyti nustatyti reikalavimą prekės pakuotei: pavyzdžiui, kad naudojama pakuotė būtų pagaminta iš perdirbtų / perdirbamų medžiagų (Tvarkos aprašo 4.4.4.1 p., 4.4.4.5 p.). Galbūt galima nustatyti reikalavimą, jog siekiant mažinti pakuočių kiekį, knygos ir leidiniai pakuojami didesniais kiekiais nustatant mažiausią knygų ir leidinių skaičių. Galima nustatyti reikalavimus dėl pristatymo laiko (kad būtų pristatoma ne piko valandomis, pvz., nuo 10:00 iki 15:00 val.), mažinti prekių pristatymo dažnumą, nustatyti aplinkosauginius reikalavimus kopijavimo milteliams ir rašalams.
Jums gali būti naudingos Viešinimo paslaugų pirkimų gairės ir DUK "Ar pirkimo vykdytojas gali į pirkimo dokumentus nukopijuoti vieną ar kelis aplinkosauginius principus pagal Tvarkos aprašo 4.4.4 p. ir tai laikyti aplinkos apsaugos reikalavimu?"
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite