Privalomos rinkos konsultacijos. Kas yra "panašus" pirkimas?
Klausimas: VPĮ 27 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodyta: „Rinkos dalyvių konsultacijos yra privalomos pirkimo, apie kurį turi būti skelbiama, išskyrus mažos vertės pirkimą, atveju, jeigu per paskutinius 12 mėnesių atliekant paskutinį tokių pačių ar panašių prekių, paslaugų ar darbų pirkimą, apie kurį buvo privaloma skelbti, išskyrus mažos vertės pirkimą, nebuvo gauta nė viena arba gauta tik viena tinkama paraiška ar pasiūlymas“. Kas yra „panašios“ prekės, paslaugos, darbai? Ar tai sprendžiama pagal BVPŽ klodą?
Atsakymas: Deja, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme nėra paaiškinta ką reiškia 27 str. 1 d. 1 p. formuluotė „panašių prekių, paslaugų ar darbų“. Manytina, kad sąlyga „tokių pačių“ papildyta formuluote „ar panašių“ tam, kad pirkimo vykdytojai negalėtų išvengti šios nuostatos pirkdami iš esmės tokį patį pirkimo objektą, tačiau šiek tiek jį pakeitę (pvz. specifikaciją papildę keliomis kitomis paslaugomis arba atsisakę dalies jų, pirkdami šiek tiek kitokių savybių prekes ir panašiai). Tuo tarpu pati nauja nuostata dėl privalomų konsultacijų yra skirta tam, kad pirkimo vykdytojai galėtų iš anksto pasikonsultuoti su rinkos dalyviais bei taip nustatyti dėl kokių priežasčių anksčiau neįvyko (arba buvo gautas tik 1 pasiūlymas) toks pats arba panašus pirkimas ir atitinkamai parengti pirkimo sąlygas užtikrinančias tiekėjų suinteresuotumą dalyvauti pirkime. Ar tam tikros prekės ir (ar) darbai ir (ar) paslaugos yra panašios, turi būti sprendžiama kiekvienu atveju individualiai, tokiam vertinimui atlikti nėra įmanoma nustatyti universalios metodikos ar taisyklių.
Manytina, kad vertinant ar pirkimo objektas yra panašus, vertinti galima atsižvelgiant į BVPŽ kodą, tačiau tai nėra nei vienintelis, nei svarbiausias elementas, o reikėtų žiūrėti į paties pirkimo objekto turinį, neapsiribojant vien jo pavadinimu ar BVPŽ kodu. Vien dėl to, kad tam pačiam pirkimui skirtingu metu būtų priskiriamas kitoks kodas, dar nereikštų, kad pirkimo objektas jau nebepanašus. Iš kitos pusės, net ir sutampant tam tikram kodo skaitmenų kiekiui, tai dar nereiškia, kad pirkimo objektas yra panašus.
Siekiant išsiaiškinti panašių prekių, paslaugų ar darbų požymius, tam tikrais atvejais gali būti atsižvelgiama į tai, ar prekės ir (ar) paslaugos yra to paties tipo (žr. Numatomos viešojo pirkimo ir pirkimo vertės skaičiavimo metodikos (toliau – Metodika) 2.7, 2.8, 2.9 punktus). Tačiau kiekvieną kartą prekių, paslaugų ar darbų požymiai turės būti vertinami kompleksiškai, t.y. ne tik atsižvelgiant į BVPŽ kodus (pirmus 3 ar 5 skaitmenis), bet ir į visumą požymių, t.y. prekių ar paslaugos identišką ar panašų naudojimą (kaip jis apibrėžtas Metodikoje), tiekėjų suinteresuotumą, paties pirkimo objekto apimtį, siekiamą pirkimo rezultatą, pirkimo objekto panaudojimo savybes, siekiamus ir konkrečiu pirkimo objektu įgyvendinamus sprendinius, sukuriamu rezultatu ir pan.
Pavyzdžiui, nors kodo 39711100 „Šaldytuvai ir šaldikliai“ bei kodo 39711410 „Skrudintuvai“ pirmieji 5 skaitmenys sutampa, šie pirkimo objektai nėra panašūs, tuo tarpu vertikalūs šaldytuvai, horizontalūs šaldikliai, pramoniniai šaldikliai yra tarpusavyje panašūs.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite