Ar mes esame perkančioji organizacija?
Klausimas:
1. Esame nevyriausybinė organizacija - NVO. Prašome nustatyti ir patvirtinti arba paneigti, kad mes neesame perkančioji organizacija.
2. Prašome pakonsultuoti ar teisingai nusistatėme, kad nesame perkančioji organizacija.
3. Manome, kad esame ne perkančioji organizacija. Prašome patvirtinti.
Atsakymas: Tokio pobūdžio konsultacijos neteikiamos. Viešųjų pirkimų tarnyba teikdama konsultacijas nenustatinėja ar konkretus juridinis asmuo yra ar nėra perkančioji organizacija. Kiekvienu konkrečiu atveju įvertinęs visas aplinkybes tokį sprendimą priima pats asmuo. Perkančiosios organizacijos statusą atitinka juridiniai asmenys, kai jie atitinka VPĮ 2 str. 25 d. apibrėžtą sąvoką.
Tai, kad įstaiga yra NVO, nereiškia, kad ji nėra perkančioji organizacija.
Vadovaujantis VPĮ 2 straipsnio 25 dalies nuostatomis, viešasis ar privatus juridinis asmuo laikomas perkančiąja organizacija, jeigu visa ar tam tikra jo veiklos dalis yra skirta specialiai nekomercinio ir nepramoninio pobūdžio viešiesiems interesams (kai subjektas vykdo veiklą įprastinėmis rinkos sąlygomis, siekia pelno ir pats prisiima savo veiklos nuostolius, laikoma, kad viešieji interesai, kuriems tenkinti jis įsteigtas arba kuriuos tenkinti jam nustatytas tikslas, yra pramoninio arba komercinio pobūdžio) tenkinti ir jei jis atitinka bent vieną iš šio įstatymo 2 straipsnio 25 dalies 2 punkte minimų papunkčių.
Tam tikrais atvejais organizacija gali tapti perkančiąja organizacija dėl projekto vykdymo metu prisiimamų veiklų (pvz susijusio su viešuoju interesu) ir gaunamo finansavimo (pvz iš ES fondų), net jeigu įprastai pagal savo pobūdį ir pagal įprastą savo veiklos pobūdį kitu atveju (nevykdydama projekto) ji nebūtų perkančioji organizacija.
Įstatyme nėra nustatyta kokia veiklos dalis turi būti priskirta nekomercinio ir nepramoninio pobūdžio interesams tenkinti arba nustatyta kaip konkrečiai ta dalis turi būti apskaičiuojama. Teisingumo Teismo pažymėta, kad sąlyga, jog organizacija turi būti įsteigta turint konkretų tikslą tenkinti visuotinės svarbos interesus, neturinčius pramoninio arba komercinio pobūdžio, nereiškia, kad ji gali tenkinti tik šiuos poreikius ir negali verstis kita veikla, net jei tokios užduotys sudaro didžiąją jos veiklos dalį, nes teisiniu apibrėžimu neatsižvelgiama į santykinę tokių užduočių svarbą jos visam verslui (Teisingumo Teismo 1998 m. sausio 15 d. sprendimas Mannesmann Anlagenbau Austria ir kt., C-44/96, ECLI:EU:C:1998:4). Šiame sprendime ir vėlesnėje praktikoje Teisingumo Teismas išplėtojo vadinamąją infekcijos (užkrato) teoriją, iš esmės reiškiančią, kad net ir maža vykdomos veiklos dalis, jei ji atitinka visuotinės svarbos poreikius, neturinčius komercinio ir pramoninio pobūdžio, suponuoja tokio subjekto pripažinimą perkančiąja organizacija, nepriklausomai nuo to, kad likusi veiklos dalis yra grynai komercinė, nešanti pelną (2016 m. kovo 30 d. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – LAT) nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-175-415/2016).
Atkreipiame dėmesį, kad, pavyzdžiui, finansavimo gavimas yra tik antrinis požymis. Pirminis požymis – tai ar ūkio subjekto veikla (ar jos dalis) yra skirta nekomercinio ir nepramoninio pobūdžio viešiesiems interesams tenkinti.
Jeigu organizacija įsivertinusi visas aplinkybes, nustatytų, kad visa ar tam tikra jo veiklos dalis yra skirta specialiai nekomercinio ir nepramoninio pobūdžio viešiesiems interesams tenkinti, tuomet reikia tikrinti ar ji atitinka bent vieną iš VPĮ 2 straipsnio 25 dalies 2 punkte esančių sąlygų, t. y.:
- ar jos veikla yra daugiau kaip 50 procentų finansuojama iš valstybės ar savivaldybių biudžetų arba kitų valstybės ar savivaldybių fondų lėšų, arba kitų šioje dalyje nustatytų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų lėšų;
- ar ji yra kontroliuojama (valdoma) valstybės ar savivaldybių institucijų arba kitų šioje dalyje nustatytų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų;
- ar turi administraciją, valdymo ar priežiūros organą, kurio daugiau kaip pusė narių yra skiriami valstybės ar savivaldybių institucijų arba kitų šioje dalyje nurodytų viešųjų ar privačiųjų juridinių asmenų.
Komentarai
0 komentarų
Komentarai prie šio straipsnio nėra leidžiami