Ar privaloma tikrinti pašalinimo pagrindų nebuvimą, reikalauti sutarties įvykdymo užtikrinimo vykdant pirkimą neskelbiamų derybų būdu pagal VPĮ 71 str. 1 d. 2 p. c papunktį?
Klausimas:
Ar privaloma tikrinti pašalinimo pagrindų nebuvimą, reikalauti sutarties įvykdymo užtikrinimo bei koks trumpiausias pasiūlymo pateikimo terminas vykdant pirkimą (tiek supaprastintą, tiek tarptautinį) neskelbiamų derybų būdu pagal VPĮ 71 str. 1 dalies 2 punkto c papunktį (jeigu paslaugas atlikti gali tik konkretus tiekėjas dėl išimtinių teisių, įskaitant intelektinės nuosavybės teises, apsaugos.)
Atsakymas:
VPĮ 72 str. 3 d. numatyta: Supaprastinto pirkimo ir šio įstatymo 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų tarptautinio pirkimo atvejais perkančioji organizacija, vykdydama neskelbiamas derybas šio įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose, 3 dalies 2, 3 ir 4 punktuose, 5 ir 6 dalyse nustatytomis sąlygomis, gali pirkimo sutartį sudaryti nesilaikydama šio straipsnio 2 dalyje nurodytiems etapams taikomų ir kitų pirkimo procedūroms bei pirkimo sutarties turiniui nustatytų reikalavimų.<...>
VPĮ 72 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta išimtis, kai neprivaloma laikytis VPĮ 72 straipsnio 2 dalyje įtvirtintų etapų ir kitų pirkimo procedūroms bei sutarties turiniui nustatytų reikalavimų.
Išimtis taikoma, kai:
yra šios dvi sąlygos kartu:
◦ vykdomas supaprastintas pirkimas ar tarptautinis VPĮ 2 priede nurodytų socialinių ir kitų specialiųjų paslaugų pirkimas;
◦ neskelbiamos derybos vykdomos esant VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose, 3 dalies 2, 3 ir 4 punktuose, 5 ir 6 dalyse nustatytoms sąlygoms (detaliau žiūrėti VPĮ 71 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų, 3 dalies 2, 3 ir 4 punktų, 5 ir 6 dalių komentarą), t. y. kai neskelbiamos derybos vykdomos iš vieno konkretaus tiekėjo, dėl ypatingos skubos aplinkybių, nepriklausančių nuo perkančiosios organizacijos.
Ši išimtis reiškia, kad perkančioji organizacija gali pirkimo sutartį sudaryti nesilaikydama VPĮ 72 straipsnio 2 dalyje nurodytiems etapams taikomų ir kitų procedūroms taikomų bei pirkimo sutarties turiniui nustatytų reikalavimų: perkančioji organizacija gali netikrinti tiekėjų kvalifikacijos, tiekėjo pašalinimo pagrindų, kokybės vadybos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartų (VPĮ 45-48 straipsniai), netaikyti atidėjimo termino (VPĮ 86 straipsnio 6 dalis) ir t.t.
Tačiau primename, jei vykdomas tarptautinės vertės pirkimas, ir įsigyjamos paslaugos nepatenka į VPĮ 2 priede nurodytas socialines ir kitokias specialias paslaugas, tuomet perkančioji organizacija turi tikrinti, ar nėra tiekėjo pašalinimo pagrindų ir ar tiekėjas atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus (jei ji yra reikalinga, atsižvelgiant į pirkimo objektą), išskyrus vieną papildomą įstatymo VPĮ 72 str. 3 d. numatytą atvejį, kai reikalavimų perkančioji organizacija taip pat gali nesilaikyti tarptautinio pirkimo atveju, vykdydama neskelbiamas derybas šio įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatytomis sąlygomis (dėl ypatingos skubos).
Terminai pasiūlymams teikti
VPĮ nėra nustatyta terminų neskelbiamoms deryboms (plačiau apie terminus galite rasti informacijos šiame dokumente – Minimalūs paraiškų ir pasiūlymų pateikimo terminai).
Pati perkančioji organizacija sprendžia, koks pasiūlymų pateikimo terminas yra tinkamas kiekviename neskelbiamų derybų būdu atliekamame pirkime. Be to, jeigu perkančioji organizacija pasirenka „pirkimo sutartį sudaryti nesilaikydama VPĮ 72 straipsnio 2 dalyje nurodytiems etapams taikomų ir kitų procedūroms taikomų bei pirkimo sutarties turiniui nustatytų reikalavimų“, reiškia ji gali su tiekėjais derėtis tiesiogiai, net nerengdama pirkimo dokumentų (sąlygų) ir neprašydama pagal tas sąlygas pateikti pasiūlymų (nėra sąlygų, nėra reikalaujama raštu pateikti pasiūlymų, nėra ir pasiūlymų pateikimo termino). Atkreipkite dėmesį, kad nesilaikyti šių reikalavimų galima ne visuomet kai vykdomos neskelbiamos derybos, o tik įstatyme numatytais atvejais (Žr. VPĮ 72 str. 3 d.)
Jeigu, vis dėlto perkančioji organizacija pasirenka (arba jeigu privalo) reikalauti pateikti pasiūlymus raštu, ji turėtų nustatyti pakankamą pasiūlymų pateikimo terminą, per kurį tiekėjai spėtų parengti pasiūlymus.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite