98 straipsnis. Pirkimų stebėsenos ataskaita
98 straipsnis. Pirkimų stebėsenos ataskaita
1. Pirkimų stebėsenos ataskaitą rengia ir Europos Komisijai teikia Viešųjų pirkimų tarnyba.
2. Europos Komisijai teikiama stebėsenos ataskaita apima:
1) dažniausias netinkamo šio įstatymo taikymo ir teisinio netikrumo priežastis, įskaitant galimas struktūrines ar pasikartojančias problemas;
2) labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių dalyvavimo pirkimuose mastą;
3) informaciją apie sukčiavimo, korupcijos, interesų konflikto ir kitų rimtų pažeidimų atliekant pirkimus atvejų prevenciją, nustatymą, tinkamą pranešimą apie juos;
4) supaprastintų pirkimų bendrą vertę per atitinkamą laikotarpį;
5) kitą informaciją, kuri gali atskleisti pirkimų reglamentavimo ir praktikos problemas.
3. Į Europos Komisijai teikiamą stebėsenos ataskaitą taip pat įtraukiama šio įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 15 punkte nurodyta informacija.
4. Viešųjų pirkimų tarnybos prašymu šio įstatymo 92 straipsnio 3 dalyje nurodytos pirkimų priežiūrą atliekančios institucijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu įgalioti Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinę paramą administruojantys viešieji juridiniai asmenys Viešųjų pirkimų tarnybai pateikia informaciją apie nustatytus šio įstatymo pažeidimus, sukčiavimo, korupcijos atliekant pirkimus atvejus ir kitą turimą informaciją, reikalingą Europos Komisijai teikiamai stebėsenos ataskaitai parengti.
Komentuojamame VPĮ 98[1] straipsnyje įtvirtintas reikalavimas VPT teikti stebėsenos ataskaitas Komisijai, stebėsenos ataskaitos reikalavimai.
- VPĮ 98 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta VPT pareiga teikti stebėsenos ataskaitas Komisijai.
Stebėsenos ataskaita – tai informacijos rinkmena apie viešuosius pirkimus kiekvienoje valstybėje narėje. Stebėsenos ataskaitą sudaro duomenys apie dažniausias netinkamo taikymo ar teisinio netikrumo priežastis, įskaitant galimas struktūrines ar pasikartojančias taisyklių taikymo problemas, apie MVĮ dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose mastą ir apie sukčiavimo, korupcijos, interesų konflikto ir kitų rimtų pažeidimų viešųjų pirkimų srityje atvejų prevenciją, nustatymą ir tinkamą pranešimą apie tokius atvejus. Direktyvos 2014/24/ES 83 straipsnyje nenurodyta, kuri konkreti institucija turi pateikti stebėsenos ataskaitas, be to, tai gali būti daugiau nei vienos institucijos kompetencija, tačiau Lietuvoje ši pareiga priskirta būtent VPT, kuri turi teisę iš kitų institucijų reikalauti duomenų, bet pati juos sistemina ir pateikia Komisijai.
Stebėsenos ataskaitų teikimo terminas nustatytas VPĮ 95 straipsnio 1 dalies 14 punkte (detaliau žiūrėti VPĮ 95 straipsnio 1 dalies 14 punkto komentarą), t. y. stebėsenos ataskaita teikiama kartą per trejus metus.
- VPĮ 98 straipsnio 2 dalyje įtvirtinti reikalavimai stebėsenos ataskaitos turiniui.
Komisijai teikiama stebėsenos ataskaita apima:
2.1. dažniausias netinkamo VPĮ taikymo ir teisinio netikrumo priežastis, įskaitant galimas struktūrines ar pasikartojančias problemas (VPT viena iš funkcijų yra informacijos rinkimas ir sisteminimas VPĮ 95 straipsnio 1 dalies 5 punktas). VPĮ 98 straipsnio 2 dalyje nėra įtvirtinta, kas laikoma dažniausia priežastimi, kaip dažnai turi pasikartoti problema tam, kad VPT ją įtrauktų į stebėsenos ataskaitą. Jau pateiktoje VPT stebėsenos ataskaitoje nėra jokių kriterijų, pagal kuriuos buvo išskirtos dažniausios, struktūrinės ar pasikartojančios problemos, tačiau pateikiami duomenys apima klausimus, dėl kurių dažniausiai kyla teisminiai ginčai viešuosiuose pirkimuose, VPT atliktus tikrinimus ir vertinimus, dažniausiai užduodamus klausimus, pavyzdžiui, pateikiami duomenys apie tai, kad viešųjų pirkimų specialistams trūksta kompetencijos, daliai jų tai yra antraeilės pareigos, daug problemų kyla dėl pirkimo skaidymo į dalis, ekonominio naudingumo kokybės kriterijų;
2.2. labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių dalyvavimo pirkimuose mastą (viešųjų pirkimų teisės normos turi užtikrinti MVĮ dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose galimybes, nors nėra leistina tiksliai nustatyti MVĮ dalyvavimo procento[2]);
2.3. informaciją apie sukčiavimo, korupcijos, interesų konflikto ir kitų rimtų pažeidimų atliekant pirkimus atvejų prevenciją, nustatymą, tinkamą pranešimą apie juos (VPT teisė ir atitinkamai pareiga perduoti duomenis kitų institucijų tolesniam tyrimui nustatyta VPĮ 95 straipsnio 2 dalies 8 punkte);
2.4. supaprastintų pirkimų bendrą vertę per atitinkamą laikotarpį (detaliau apie supaprastintų pirkimų vertes žiūrėti VPĮ 4 straipsnio 2 dalies komentarą);
2.5. kitą informaciją, kuri gali atskleisti pirkimų reglamentavimo ir praktikos problemas.
- VPĮ 98 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti papildomi, VPĮ 98 straipsnio 2 dalyje nenurodyti stebėsenos ataskaitos duomenys.
Į Komisijai teikiamą stebėsenos ataskaitą taip pat įtraukiama VPĮ 95 straipsnio 1 dalies 15 punkte nurodyta informacija, t. y. duomenys apie VPĮ 92 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytas institucijas (institucijas, įgyvendinančias viešųjų pirkimų politiką bei viešųjų pirkimų priežiūrą (detaliau dėl institucijų žiūrėti VPĮ 92 straipsnio 2 ir 3 dalies komentarą), taip pat apie nacionalines iniciatyvas, kurių imtasi siekiant perkančiosioms organizacijoms ar tiekėjams teikti rekomendacijas, padėti įgyvendinti pirkimų taisykles arba reaguoti į problemas, su kuriomis susiduriama įgyvendinant pirkimų taisykles (apie VPĮ 95 straipsnio 1 dalies 2, 4, 6 punkte vykdomas VPT funkcijas) (detaliau žiūrėti VPĮ 95 straipsnio 1 dalies 15 punkto komentarą).
- VPĮ 98 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta VPT teisė iš kitų kompetentingų (toliau nurodytų) institucijų prašyti duomenų, reikalingų stebėsenos ataskaitai,.
Informacija, kurią turi pateikti institucijos:
- informacija apie nustatytus VPĮ pažeidimus;
- informacija apie nustatytus sukčiavimo atvejus;
- informacija apie nustatytus korupcijos atliekant pirkimus atvejus;
- kita turima informacija, reikalinga Komisijai teikiamai stebėsenos ataskaitai parengti.
Institucijos, į kurias kreipiasi VPT:
- VPĮ 92 straipsnio 3 dalyje nurodytos pirkimų priežiūrą atliekančios institucijos, pavyzdžiui, apie sukčiavimą ar korupciją informaciją gali pateikti STT (detaliau žiūrėti VPĮ 95 straipsnio 2 dalies 8 punkto komentarą);
- Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu įgalioti Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinę paramą administruojantys viešieji juridiniai asmenys, pavyzdžiui, LVPA, CPVA, ESFA analizuoja, vertina pirkimus, kurių objektas finansuojamas Europos Sąjungos fondų lėšomis, taiko finansines korekcijas[3].
Taigi, VPT ne tik pati renka, analizuoja ir sistemina bei į stebėsenos ataskaitą įtraukia duomenis, tačiau taip pat koordinuoja, kad kitos institucijos taip pat pateiktų aktualius duomenis. Bet kuriuo atveju VPT yra atsakinga už stebėsenos ataskaitos parengimą ir pateikimą Komisijai.
[1] Komentuojamos VPĮ 98 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 83 straipsnio normas.
[2] Direktyvos 2014/24/ES preambulės 78, 124 konstatuojamosios dalys.
[3] Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite