64 straipsnis. Skelbiamų derybų vykdymas
64 straipsnis. Skelbiamų derybų vykdymas
- Atliekant pirkimą skelbiamų derybų būdu, paraišką gali pateikti kiekvienas suinteresuotas tiekėjas, pirminius pasiūlymus teikia tik perkančiosios organizacijos pakviesti kandidatai. Perkančioji organizacija gali apriboti kandidatų, kuriuos ji kvies pateikti pirminius pasiūlymus, skaičių, vadovaudamasi šio įstatymo 54 straipsnio nuostatomis.
- Atlikdama pirkimą skelbiamų derybų būdu, perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose nurodo pirkimo objektą, pasiūlymų vertinimo kriterijus ir minimalius reikalavimus, kuriuos turi atitikti visi pasiūlymai. Pateikta informacija turi būti pakankamai tiksli, kad tiekėjai galėtų nustatyti pirkimo pobūdį ir apimtį ir nuspręsti, ar pateikti paraišką.
- Perkančioji organizacija skelbiamas derybas vykdo šiais etapais, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytą atvejį:
1) skelbia apie pirkimą šio įstatymo 31, 34 straipsniuose nustatyta tvarka, kviesdama tiekėjus pateikti paraiškas;
2) patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų kandidatų pašalinimo pagrindų, ar kandidatai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus;
3) atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką pagal nustatytas procedūras ir kriterijus, jeigu tokia atranka nustatyta pirkimo dokumentuose;
4) atrinktus kandidatus vienu metu raštu kviečia pateikti pirminius pasiūlymus. Kvietime pateikiama šio įstatymo 3 priedo 1 punkte nurodyta informacija;
5) šio įstatymo 66 straipsnyje nustatyta tvarka derasi su dalyviais, kurių pirminiai ir vėlesni pasiūlymai atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus minimalius reikalavimus, prašo jų pateikti galutinius pasiūlymus;
6) įvertina galutinius pasiūlymus ir nustato laimėtoją.
- Ne centrinės valdžios perkančioji organizacija skelbiamas derybas gali vykdyti šiais etapais:
1) skelbia apie pirkimą šio įstatymo 30 straipsnio 3 dalyje ir 34 straipsnyje nustatyta tvarka, kviesdama tiekėjus išreikšti susidomėjimą pirkimu;
2) išsiunčia kvietimus patvirtinti susidomėjimą vienu metu raštu visiems susidomėjimą išreiškusiems tiekėjams ir prašo jų pateikti paraiškas. Kvietime patvirtinti susidomėjimą pateikiama šio įstatymo 3 priedo 2 punkte nurodyta informacija;
3) toliau pirkimą atlieka šio straipsnio 3 dalies 2–5 punktuose nustatytais etapais.
- Vertinant pasiūlymus, kuriuose nurodytos galutinės tiekėjų siūlomos kainos ar sąnaudos, taip pat galutiniai duomenys, kurie vertinami pagal kainos ar sąnaudų ir kokybės santykį, gali būti netaikomi šio įstatymo 55 straipsnio 7 dalyje nustatyti reikalavimai.
Komentuojamame VPĮ 64 straipsnyje[1] įtvirtintos skelbiamų derybų vykdymo taisyklės, etapai. Skelbiamų derybų vykdymas pasižymi tuo, kad paraiškas dalyvauti skelbiamose derybose gali pateikti visi tiekėjai, o perkančioji organizacija su visais ar atrinktais tiekėjais derasi dėl pirkimo sąlygų ir kviečia pateikti galutinius pasiūlymus.
- VPĮ 64 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos taisyklės, susijusios su tiekėjų galimybe dalyvauti viešajame pirkime, vykdomame skelbiamų derybų būdu.
VPĮ 64 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad paraišką dalyvauti skelbiamose derybose gali pateikti kiekvienas suinteresuotas tiekėjas, t. y. suinteresuotų tiekėjų skaičius negali būti ribojamas, tačiau dalyvauti derybose ir pateikti galutinius pasiūlymus gali tik perkančiosios organizacijos atrinkti tiekėjai:
III. pirmajame etape gali dalyvauti visi suinteresuoti tiekėjai, t. y. visi tiekėjai, norintys dalyvauti pirkime, gali pateikti paraiškas. Tiekėjai, pateikdami perkančiajai organizacijai paraiškas, išreiškia pageidavimą dalyvauti pirkime, vykdomame skelbiamų derybų būdu.
Paraiškos vertinimo metu perkančioji organizacija patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų pašalinimo pagrindų, ar tiekėjai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus bei atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką, jeigu tokia taikoma.
IV. tuo tarpu pasiūlymus pateikti ir dalyvauti derybose gali tik perkančiosios organizacijos atrinkti kandidatai, t. y. atrinktiems tiekėjams, turintiems reikiamų profesinių, techninių ir finansinių pajėgumų, išsiunčiamas kvietimas teikti pasiūlymus. Tai reiškia, kad perkančioji organizacija negali pakviesti pasiūlymą pateikti tiekėjui, kuris nedalyvavo atrankoje.
Komentuojamoje VPĮ 64 straipsnio 1 dalies sąvoka pirminius pasiūlymus teikia tik perkančiosios organizacijos pakviesti kandidatai reiškia, kad tik tie (suinteresuoti) tiekėjai, kurie, pirma, perkančiosios organizacijos nustatyta tvarka pateikė paraišką ir, antra, atitiko perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus (detaliau žiūrėti VPĮ 64 straipsnio 3 dalies komentarą), turi būti pakviesti dalyvauti derybose. Tai reiškia, kad derybose negali dalyvauti tiekėjai, kurie neatitinka pastarųjų dviejų sąlygų.
Perkančioji organizacija turi siekti pirkimo sąlygose nustatyti tokius reikalavimus, kad būtų užtikrinta sąžininga tiekėjų konkurencija ir kuo didesnis tiekėjų skaičius galėtų perkančiajai organizacijai pateikti paraiškas.
VPĮ 64 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad perkančioji organizacija taip pat gali apriboti kandidatų, kuriuos ji kvies pateikti pirminius pasiūlymus, skaičių. Remiantis VPĮ 54 straipsnio 2 dalimi, skelbiamų derybų atveju minimalus kviečiamų kandidatų skaičius, kurį perkančiosios organizacijos gali nustatyti pirkimo sąlygose, negali būti mažesnis kaip 3 (trys). Tačiau šis skaičius yra minimalus ir neribojantis galimybės nusistatyti jo didesnio, ypač jei perkančioji organizacija siekia būti ūkiška, nori užtikrinti didesnę konkurenciją bei gauti ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą.
- VPĮ 64 straipsnio 2 dalyje nustatyta perkančiųjų organizacijų pareiga pirkimo sąlygose nustatyti pasiūlymų reikalavimus.
Remiantis VPĮ 64 straipsnio 2 dalimi, perkančioji organizacija, atlikdama pirkimą skelbiamų derybų būdu, pirkimo dokumentuose privalo nurodyti šią informaciją: (i) pirkimo objektą (reikalavimai pirkimo objektui įtvirtinti VPĮ 37 straipsnyje); (ii) pasiūlymų vertinimo kriterijus (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio komentarą); (iii) minimalius reikalavimus, kuriuos turi atitikti visi pasiūlymai.
VPĮ 64 straipsnyje neįtvirtinta, kokie minimalūs pasiūlymų reikalavimai turi būti nustatyti, dėl to pačios perkančiosios organizacijos turi teisę nuspręsti, kokie minimalūs reikalavimai pasiūlymams bus nustatyti. Direktyvos 2014/24/ES 45-ojoje konstatuojamoje dalyje nurodyta, kad minimalūs reikalavimai yra laikomi tokie, kuriais yra apibūdinamas pirkimo objektas, t. y. tos sąlygos ir ypatybės (visų pirma fizinės, funkcinės ir teisinės), kurias turėtų atitikti ar turėti kiekvienas pasiūlymas, kad perkančiajai organizacijai būtų leista skirti sutartį pagal pasirinktus sutarčių skyrimo kriterijus. Be to, perkančioji organizacija pirkimo sąlygose turi aiškiai nurodyti, kokie reikalavimai yra laikomi minimaliais, kadangi dėl jų nebus galima derėtis (VPĮ 66 straipsnio 2 dalis).
Pavyzdys
Pirkimo objektas – daugiaaukštės stovėjimo aikštelės statybos darbai. Perkančioji organizacija pirkimo sąlygose įtvirtino tokius minimalius reikalavimus: (i) stovėjimo aikštelė turi išlaikyti iki 5 tonų sveriančias transporto priemones; (ii) stovėjimo aikštelė vienu metu turi atlaikyti 500 transporto priemonių apkrovą.
VPĮ 64 straipsnio 2 dalyje nurodyta pareiga sietina su reikalavimu, kad pirkimo sąlygos būtų aiškios, tikslios, be dviprasmybių (detaliau žiūrėti VPĮ 35 straipsnio komentarą) tam, kad tiekėjai galėtų nustatyti pirkimo pobūdį, apimtį ir nuspręsti dėl dalyvavimo pirkime bei paraiškos pateikimo. Nurodytas tikslas pasiekiamas tada, kai pirkimo sąlygų turinys leidžia pakankamai gerai informuotiems ir normaliai rūpestingiems tiekėjams vienodai suprasti perkančiosios organizacijos siekiamą įsigyti pirkimo objektą ir apimtį.
- VPĮ 64 straipsnio 3 dalyje įtvirtinti skelbiamų derybų vykdomo viešojo pirkimo etapai, t. y. eiliškumas, kuriuo perkančioji organizacija turi vadovautis, vykdydama viešąjį pirkimą.
Perkančioji organizacija skelbiamas derybas vykdo šiais etapais:
1) skelbia apie pirkimą, VPĮ 31, 34 straipsniuose nustatyta tvarka kviesdama tiekėjus pateikti paraiškas (detaliau žiūrėti VPĮ 31, 34 straipsnių komentarus). Paraiškų pateikimo terminas nustatomas, remiantis VPĮ 65 straipsnyje nurodytomis taisyklėmis.
Tiekėjai kartu su užpildyta paraiškos forma dažniausiai turi pateikti šiuos dokumentus: (i) EBVPD (teikia ir tiekėjų pasitelkiami ūkio subjektai); (ii) pirkimo dokumentuose nurodytus kvalifikacinės atrankos, jeigu ji taikoma, kriterijų atitiktį pagrindžiančius dokumentus; (iii) jungtinės veiklos sutarties kopiją, jei paraišką teikia jungtinės veiklos partneriai; (iv) įgaliojimą pasirašyti paraišką konkursui ir jos priedus (jei paraišką pasirašo ne tiekėjo įmonės vadovas); (v) informaciją (ketinimų protokolai, susitarimai ir kt.), kad tiekėjui bus prieinami kitų ūkio subjektų pajėgumai, jei jis ketina juos pasitelkti.
2) patikrina, ar nėra pirkimo dokumentuose nustatytų kandidatų pašalinimo pagrindų (detaliau žiūrėti VPĮ 46 straipsnio komentarą), ar kandidatai atitinka keliamus kvalifikacijos reikalavimus (detaliau žiūrėti VPĮ 47 straipsnio komentarą) ir, jeigu taikytina, reikalaujamus kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartus (detaliau žiūrėti VPĮ 48 straipsnio komentarą). Taip pat perkančioji organizacija privalo prašyti patikslinti, paaiškinti, papildyti šių tiekėjų pateiktą informaciją pagal VPĮ 45 straipsnio 3 dalį (detaliau žiūrėti VPĮ 45 straipsnio 3 dalies komentarą).
3) atlieka kandidatų kvalifikacinę atranką pagal nustatytas procedūras ir kriterijus, jeigu tokia atranka nustatyta pirkimo dokumentuose (detaliau žiūrėti VPĮ 54 straipsnio komentarą). Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose gali nurodyti, kad tiekėjas nebus traukiamas į kvalifikacinę atranką, kai tiekėjo paraiškos duomenys neatitinka pirkimo sąlygose nustatytų reikalavimų ar tiekėjas paraiškoje pateikė netikslius ar neišsamius EBVPD duomenis ir, perkančiajai organizacijai prašant, nepaaiškino ir nepatikslino.
Be to, remiantis VPĮ 54 straipsnio 2 dalimi, 61 straipsnio 2 dalimi, perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose gali nurodyti, kad kvalifikacinės atrankos tikslas yra pagal nustatytus kriterijus atrinkti konkretų skaičių iš visų paraiškas pateikusių kvalifikacinės atrankos duomenis atitikusių kandidatų, kurie bus kviečiami pateikti pasiūlymus.
Perkančioji organizacija, vykdydama kvalifikacinę atranką, privalo užtikrinti realią konkurenciją, o kvalifikacinės atrankos kriterijus nustatyti aiškius ir nediskriminuojančius. Svarbu pažymėti ir tai, kad kvalifikacinės atrankos kriterijai neprivalo būti identiški minimaliems tiekėjų kvalifikacijos reikalavimams[2]. Vis dėlto bet kuriuo atveju kvalifikacinės atrankos kriterijai turi būti susiję su pirkimo objektu, negali būti neproporcingi pirkimo objektui, diskriminuoti ūkio subjektus ar kitaip iškreipti sąžiningą jų varžymąsi.
Perkančiosios organizacijos, nustatydamos tiekėjų kvalifikacinės atrankos kriterijus bei tvarką, turi įvertinti realią jų įtaką viešojo pirkimo sutarties vykdymui. Rekomenduojama nustatyti kuo daugiau kvalifikacinės atrankos kriterijų (neapsiribojant vienu ar dviem), kad perkančioji organizacija kandidatą atsirinktų ne tik pagal jo finansinę padėtį, bet ir kitus pajėgumus ir kompetencijas, reikalingas sutarties vykdymui. Tačiau bet kuriuo atveju, reikėtų atsižvelgti į konkretų pirkimo objektą ir nustatyti tokį kvalifikacinės atrankos kriterijų skaičių, kad perkančioji organizacija galėtų atsirinkti tinkamą tiekėją.
Taip pat perkančioms organizacijoms, siekiant išvengti dirbtinio tiekėjų varžymosi, įskaitant formalų ūkio subjektų tarpusavio bendradarbiavimą, ypač dėl profesinio pajėgumo, rekomenduojama nustatyti kriterijų reikšmių maksimalias ribas, už kurias duodami balai, kartu nurodydama, kad šias ribas viršijanti kandidato patirtis ir (ar) pajėgumai nevertinami ir papildomi balai už tai neskiriami.
Pavyzdys
Tiekėjo pasitelkiamo specialisto, turinčio teisę vadovauti tvarkybos darbams, patirtis per pastaruosius 5 metus arba per laiką nuo kvalifikacijos įgijimo dienos (jeigu specialistas įgijo kvalifikaciją prieš mažiau nei 5 metus) iki paraiškų pateikimo dienos vadovaujant tvarkybos darbams, skaičiuojant įvykdytus projektus, kai darbų kaina ne mažesnė nei 50 000 Eur be PVM. Daugiau nei 10 įvykdytų sutarčių specialisto patirtis nevertinama ir papildomi balai už tai neskiriami.
Tačiau kvalifikacinės atrankos kriterijų maksimalių verčių nenustatymas nebūtinai visais atvejais automatiškai bus neteisėtas, jei tokių sąlygų taikymas konkrečiu atveju nelems tiekėjų konkurencijos iškraipymo ir diskriminacijos[3]. Tai priklauso nuo pačių atrankos kriterijų turinio ir apimties. Galimos situacijos, kai dėl pirkimo objekto, rinkos ar kitų aplinkybių specifikos konkretų kvalifikacinės atrankos kriterijų atitiks tik ribotas kiekis tiekėjų – tokiu atveju, net ir nenustačius maksimalios šio kriterijaus vertės, nebūtų pažeisti riboto konkurso reguliavimo tikslai ir viešųjų pirkimų principai, nes tokio reikalavimo taikymo rezultatas būtų lygiavertis reikalavimo su nustatyta maksimalia jo verte taikymo rezultatui.
4) atrinktus kandidatus vienu metu raštu kviečia pateikti pirminius pasiūlymus. Pirminių pasiūlymų pateikimo terminas nustatomas remiantis VPĮ 65 straipsnyje nurodytomis taisyklėmis. Perkančioji organizacija negali kviesti dalyvauti pirkime kitų, paraiškų nepateikusių, tiekėjų arba kandidatų, kurių paraiškos neatitinka pirkimo sąlygų reikalavimų.
Kvietime pateikti pirminį pasiūlymą turi būti nurodyta VPĮ 3 priedo „Kvietimo pateikti pasiūlymą, dalyvauti dialoge ir kvietimo patvirtinti susidomėjimą turinys“ 1 punkte nurodyta informacija (pavyzdžiui, pasiūlymo pateikimo termino pabaigą, jeigu reikia, nurodoma, kokius papildomus dokumentus, patvirtinančius atitiktį nustatytiems reikalavimams dėl pašalinimo pagrindų ir kvalifikacijos, turi pateikti tiekėjai ir pan.). Be to, perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose gali nurodyti, kad tiekėjai kartu su pirminiu pasiūlymu turi pateikti pasiūlymo galiojimo užtikrinimą (detaliau žiūrėti VPĮ 42 straipsnio komentarą).
5) vykdo derybas su dalyviais, kurių pirminiai ir vėlesni pasiūlymai atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus minimalius reikalavimus VPĮ 66 straipsnyje nustatyta tvarka (detaliau žiūrėti VPĮ 66 straipsnio komentarą). Perkančioji organizacija, įvykdžiusi derybas su tiekėjais, kviečia juos pateikti galutinius pasiūlymus ir, jei nurodyta pirkimo sąlygose (jei tokia pareiga jose nebuvo nustatyta su pirminių pasiūlymų pateikimu), pasiūlymo galiojimo užtikrinimą (detaliau žiūrėti VPĮ 42 straipsnio komentarą).
6) įvertina galutinius pasiūlymus ir nustato laimėtoją, vadovaujantis pirkimo sąlygose nustatytais reikalavimais bei VPĮ 45 straipsnio, 55 straipsnio nuostatomis (detaliau žiūrėti VPĮ 45, 55 straipsnių komentarus).
Taigi, nurodyti skelbiamų derybų vykdymo etapai, viena vertus, reiškia, kad perkančioji organizacija, vykdydama pirkimą, privalo vadovautis nurodytu procedūrų vykdymo eiliškumu, kita vertus, jog tiekėjai turi laikytis pirkimo sąlygose nurodyto eiliškumo ir su paraiška ar pasiūlymu pateikti tik tokius dokumentus, kurių konkrečiame etape yra reikalaujama.
- VPĮ 64 straipsnio 4 dalyje įtvirtinti skelbiamų derybų būdu vykdomo viešojo pirkimo etapai, kai pirkimą vykdo ne centrinės valdžios perkančiosios organizacijos
(detaliau žiūrėti VPĮ 2 straipsnio 5 dalies komentarą). Ne centrinėms valdžios perkančiosioms organizacijoms įtvirtinta galimybė pirkimą įvykdyti paprastesne tvarka, t. y. nevykdyti tam tikrų įprastai skelbiamoms deryboms taikomų etapų. Tačiau bet kuriuo atveju ne centrinės valdžios perkančiosios organizacijos gali skelbiamas derybas vykdyti ir VPĮ 64 straipsnio 3 dalyje nurodyta tvarka.
Ne centrinės valdžios perkančioji organizacija skelbiamas derybas gali vykdyti šiais etapais:
a) skelbia apie pirkimą VPĮ 30 straipsnio 3 dalyje ir 34 straipsnyje nustatyta tvarka, kviesdama tiekėjus išreikšti susidomėjimą pirkimu (detaliau žiūrėti VPĮ 30 straipsnio 3 dalies ir 34 straipsnio komentarus).
b) išsiunčia kvietimus patvirtinti susidomėjimą vienu metu raštu visiems susidomėjimą išreiškusiems tiekėjams ir prašo jų pateikti paraiškas. Kvietime patvirtinti susidomėjimą pateikiama VPĮ 3 priedo „Kvietimo pateikti pasiūlymą, dalyvauti dialoge ir kvietimo patvirtinti susidomėjimą turinys“ 2 punkte nurodyta informacija (pavyzdžiui, interneto adresas, kuriuos CVP IS ar kitur paskelbti pirkimo dokumentai, pridedami pirkimo dokumentai, jei neskelbiami CVP IS ir pan.).
c) toliau pirkimą atlieka VPĮ 64 straipsnio 3 dalies 2-5 punktuose nustatytais etapais (detaliau žiūrėti VPĮ 64 straipsnio 3 dalies 2-5 punktų komentarus).
- VPĮ 64 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta taisyklė, kada perkančioji organizacija gali nesilaikyti pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinimo tvarkos, įtvirtintos VPĮ 55 straipsnio 7 dalyje (detaliau žiūrėti VPĮ 55 straipsnio 7 dalies komentarą), t. y. nevykdyti susipažinimo su tiekėjų pasiūlymais dviejuose komisijos posėdžiuose. Tokia situacija yra galima tik tada, kai perkančioji organizacija vertina tiekėjų pasiūlymus, kuriuose nurodytos (i) galutinės tiekėjų siūlomos kainos ar sąnaudos ir (ii) galutiniai duomenys, kurie vertinami pagal kainos ar sąnaudų ir kokybės santykį. Kitaip tariant, perkančioji organizacija remiantis VPĮ 64 straipsnio 5 dalimi, gali vienu metu susipažinti tiek su ta pasiūlymo dalimi, kurioje pateikti techniniai pasiūlymo duomenys, tiek ir su ta pasiūlymo dalimi, kurioje pateiktos kainos ar sąnaudos. Tačiau iš VPĮ 64 straipsnio 5 dalies ir VPĮ 55 straipsnio 7 dalies negalima daryti vienareikšmės išvados apie tai, ar tiekėjai turėtų teikti dvi atskiras pasiūlymo formas (kaina ir techniniai aspektai), ar visus šiuos duomenis reikėtų pateikti bendrai. Komentaro autorių nuomone, remiantis nurodytomis nuostatomis, perkančioji organizacija gali nereikalauti pateikti atskiras pasiūlymo formas, bet siekdama racionalesnio pasiūlymo vertinimo (įvertinti techninius pasiūlymų aspektus dar nežinant kainų), laikytis tos pačios pasiūlymų vertinimo tvarkos, išlaikant eiliškumą, ir informuoti tiekėjus apie abu rezultatus.
[1]Komentuojamos VPĮ 64 straipsnio nuostatos nustatytos įgyvendinant Direktyvos 2014/24/ES 29 straipsnio normas.
[2] LAT 2017 m. gruodžio 27 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-476-378/2017.
[3] LAT 2017 m. gruodžio 27 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-476-378/2017.
Komentarai
0 komentarų
Tam, kad paliktumėte komentarus prisijunkite